7BkWNS9RRylBGp4q2Wn7PWrkK6M GHOST WRITER On-Line: HOT! MUFTI PERAK SOKONG KENYATAAN MURTAD NIK AZIZ??

Monday 19 November 2012

HOT! MUFTI PERAK SOKONG KENYATAAN MURTAD NIK AZIZ??


Tohmahan dilemparkan oleh Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mendakwa parti politik UMNO sebagai murtad adalah tidak berasas sama sekali, kata Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria.

Beliau berkata, selagi ahli-ahli dalam UMNO mengucap dua kalimah syahadah serta mempertahankan hujah-hujah Islam, mereka tidak boleh dikira sebagai individu yang murtad.

"Bagaimana beliau nak menuduh orang UMNO semua sekali murtad dan apakah maksud murtad yang mereka katakan.


"Dan kalau dia bersekongkol dengan kufur yang dipanggil harbi yang terang-terang menentang Islam dipanggil harbi, maka barulah dia kafir,” katanya kepada pemberita.

Katanya, perbezaan pendapat yang berlaku antara parti politik dibenarkan dalam Islam selagi mengikut syarak namun ia tidak seharusnya berlaku hingga ia menimbulkan kebencian dan menyebabkan wujudnya sifat asabiyah di kalangan masyarakat Islam sendiri.

Namun jelasnya, perbezaan politik yang dianjurkan oleh Pas dilihatnya lebih bersifat kebencian kerana mereka sanggup melemparkan tuduhan melampau serta menghukum sesuka hati.

"Saya lihat syarahan, ucapan yang dibuat oleh ahli-ahli Pas itu tidak lain dari mencaci, memaki dan melaknat,” kata beliau yang turut mempersoal cara dakwah yang dilakukan parti yang memegang prinsip Islam sebagai asas utama parti.Beliau juga meluahkan rasa bimbang dengan ketaksuban parti pembangkang itu untuk mendapatkan kuasa dan pangkat sehingga sanggup mengadai segala-galanya.

Semalam, Nik Aziz dalam satu kenyataannya mendakwa bahawa UMNO merupakan sebuah parti yang murtad kerana menolak dan memperlekehkan Islam dalam dasar parti itu.

Tanpa rasa bersalah, beliau juga melontarkan persoalan sama ada parti itu kini menganut agama Kristian, Buddha atau pun sebuah parti politik yang tidak mempunyai agama. - Perak Today

No comments:

Followers

Popular News

REFERENCE